با وجود اینکه مسئولان شرکت ارتباطات سیار از مدتها قبل وعده محاسبه نشدن هزینه پیامکهای ناموفق را به مشتریان داده بودند اما هنوز این امر محقق نشده و مشترکان هزینه پیامکهای ناموفق را به این شرکت میپردازند.
به گزارش مهر، بنابر آمارهای اعلام شده از سوی مدیران شرکت ارتباطات سیار، 20 تا 30 درصد پیامکها به مقصد نمیرسند اما مشترکان هزینه ارسال آن را می پردازند و به دلیل اعتراضهای مشترکان به این امر، از سال گذشته حذف هزینه پیامکهای ناموفق در شرکت ارتباطات سیار در حال بررسی بود که هنوز نتیجه نهایی آن ابلاغ نشده است. معاون بازاریابی و امور مشتریان شرکت ارتباطات سیار در گفتوگو با مهر در این باره گفته بود: هزینه sms های ناموفق از فیش پرداخت مشتریان تا قبل از فرارسیدن نیمه اول سال جاری حذف می شود.
به گفته محمد مهدی عطوفی، نرمافزار تشخیص sms های ناموفق بر روی سیستم نصب شده و مراحل تست فنی آن در حال انجام است و پس از انجام مراحل عیبیابی فنی این نرمافزار بخش عملیاتی آن آغاز میشود و با تشخیص ناموفق بودن پیام، هزینه آن درفیش پرداختی مشتری قرار نمیگیرد. وی اظهارداشته بود: یکی از مسائل مورد بررسی در این طرح، عمل نمودن این نرمافزار بر روی کلیه گوشیهای تلفن همراه موجود در بازار است که با حصول اطمینان از این بخش، روند اجرایی شدن این طرح آغاز میشود.
این اقدام در راستای افزایش سطح کیفی خدمات تلفن همراه انجام میشود و با عملیاتی شدن آن برخی هزینههای زائد از لیست پرداخت مشتریان حذف میگردد. این در حالی است که هم اکنون مسئولان این شرکت از پاسخگویی صریح درباره زمان حذف هزینه پیامکهای ناموفق از فیش پرداختی مشترکان خودداری میکنند و روابطعمومی این شرکت نیز در گفتوگو با مهر اظهار داشت: از سوی شرکت ارتباطات سیار زمان مشخصی برای حذف هزینه پیامکهای ناموفق ارائه نشده بود و این طرح در حال انجام کار کارشناسی است و هنوز اعمال نشده است و نمی توان زمان مشخصی برای تحقق این امر ارائه داد.
براساس آخرین آمار در میان 27 میلیون مشترک تلفن همراه او ل روزانه 40 میلیون پیامک مبادله میشود که نرخ هر پیامک لاتین 222 ریال و نرخ پیامک فارسی 89 ریال محاسبه می شود و با به مقصد نرسیدن هر یک از این پیامکها هزینه آن از مشترک اخذ میشود. همچنین خاموش بودن گوشی گیرنده پیام، ارسال پیامک به شمارههای اشتباه از سوی فرستنده و یا پر بودن صندوق پیام کوتاه گیرنده اصلی ترین دلایل عدم دریافت پیامکهای تلفن همراه است و مسئولان شرکت ارتباطات سیار درصدد حذف هزینه پیامکهای ناموفقی بوده اند که علت عدم دریافت آن نارسایی شبکه بوده است.
هرچند موارد مذکور نیز میتواند دلیلی بر نرسیدن پیامک به مقصد باشد اما کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند بالاترین سهم بروز اختلال در دریافت پیامک کوتاه توسط مشترکان، به فروش بیش از حد سیم کارت بدون توجه به ظرفیت فعلی شبکه مربوط میشود. بر همین اساس و با توجه به ماهیت قابل ذخیره بودن پیامک کوتاه، چنانچه گوشی تلفن همراه گیرنده پیامک خاموش باشد و یا صندوق پیامک آن، ظرفیت دریافت پیام جدید را نداشته باشد، شرکت ارتباطات سیار میتواند با ذخیره و ارسال کردن پیام در زمان در دسترس بودن گیرنده در شبکه، از ناموفق بودن ارسال آن جلوگیری کند اما با توجه به افزایش تعداد مشترکان، همراه اول اقدام به کاهش فوقالعاده زمان ذخیرهسازی و به تبع آن کاهش تعداد دفعات تلاش جهت ارسال پیامک کرده است.
به هر ترتیب، امیدواریم شرکت ارتباطات با اعمال تدابیر خاص و اجرای برنامه ویژه هر چه سریعتر نسبت به عدم محاسبه sms های ناموفق در قبوض مشترکان همراه اول اقدام کند. |